اجتماعی اجتماعی .

اجتماعی

گم شدن گواهینامه رانندگی و نحوه گرفتن گواهینامه المثنی

 یکی از اساسی‌ترین ملزومات استفاده از وسیله نقلیه داشتن مهارت در رانندگی و دارا بودن گواهینامه رانندگی است. درصورتی که این مدرک مهم را نداشته باشید یا آن را گم کرده باشید مشکلات بسیاری پیش روی شماست که تمام زندگی و شغل شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

از جمله این مشکلات می‌توان به رانندگی وسائل نقلیه موتوری بدون گواهینامه اشاره کرد. چنانچه کسی بدون گواهینامه رانندگی کند یا مهلت گواهینامه اش تمام شده باشد و بموقع تمدید نکند، در صورت رانندگی مرتکب جرم شده است و چنین شخصی دو مسئولیت دارد، اقدام نکردن بموقع برای تعویض که مشمول جریمه خاص است و همچنین رانندگی بدون گواهینامه معتبر که در حکم فرد فاقد گواهینامه به حساب می‌آید. هر کسی که بدون گواهینامه رسمی برای رانندگی یا هدایت وسایل نقلیه موتوری که مستلزم داشتن پروانه مخصوص است، اقدام ومبادرت کند، مستوجب مجازات خواهد بود.

مسئولیت راننده بدون گواهینامه

اگرچه رانندگی بدون گواهینامه که منجر به قتل شخص ثالث شود باعث نمی‌شود که ماهیت قتل از غیر عمدناشی از تخلفات رانندگی به عمد تبدیل شود، اما در این حالت مرتکب به پرداخت دیه کامل مرد یا زن و از سوی دیگر حبس ناشی از قتل عمد محکوم می‌شود و به موجب قانون جدید مجازات اسلامی مکلف به پرداخت جزای نقدی نیز می‌شود.
همچنین به یاد داشته باشید اگر راننده خودش مقصر حادثه باشد و آسیب ببیند به دلیل نداشتن گواهینامه یا معتبر نبودن گواهینامه دیه یا غرامتی به وی پرداخت نمی‌شود؛ بنابراین همه دارندگان گواهینامه اعم از انواع اتومبیل و موتورسیکلت در شرایطی همچون گم شدن یا نیاز به تعویض گواهینامه، باید برای دریافت گواهینامه المثنی با در دست داشتن مدارک تعویض یا تمدید گواهینامه به مراکز صدور گواهینامه مراجعه کنید.

نحوه گرفتن گواهینامه المثنی

گواهینامه رانندگی جزو مدارک شناسایی مهم است؛ بنابراین برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی شما باید ابتدا مفقود شدن آن را گزارش دهید و سپس برای گرفتن گواهینامه جدید درخواست دهید. اقدام فوری شما بعد از گم شدن گواهینامه بسیار مهم است.

پیگیری گواهینامه مفقودی

تمام مدارک شناسایی پیدا شده در سراسر کشور به اداره پست فرستاده می‌شوند در واقع افرادی که هر نوع مدرک شناسایی از جمله گواهینامه رانندگی را پیدا می‌کنند اگر آن را در صندوق پست بیندازند یا تحویل اداره پست بدهند، این مدرک در سامانۀ مدارک یافت شدۀ کشور قرار می‌گیرد که این سامانه با نام «پست یافته» فعالیت می‌کند، مربوط به اداره پست است و تمام مدارک شناسایی یافت‌شده را ثبت می‌کند؛ بنابراین در نخستین گام برای پیگیری گواهینامه گم شده قبل از هر کاری ابتدا برای اطلاع از پیدا شدن گواهینامه رانندگی خود به سامانه پست یافته به نشانی http://postyafteh.post.ir/r/fSearchAll.aspx مراجعه کنید و با وارد کردن نام، نام خانوادگی و دیگر مشخصات از پیدا شدن یا نشدن گواهینامۀ مفقود شده خود مطلع شوید.

 در صورتی که گواهینامه شما را کسی پیدا کرده و به اداره پست تحویل داده باشد با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه و با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پستی و ارائه مدارک شناسایی و دادن درخواست، گواهینامه رانندگی شما در اسرع وقت به نشانی شما پست می‌شود. همیشه گرفتن یک کپی از مدارک و نگه داشتن آن‌ها در این شرایط به شما کمک می‌کند.

در صورتی که گواهینامه رانندگی شما در سامانه پست یافته ثبت نشده باشد، نخستین و مهم‌ترین اقدام شما قبل از هر کاری این است که برای اعلام مفقودی گواهینامه به نزدیک‌ترین دفتر پلیس + ۱۰ بروید و برای دریافت گواهینامه المثنی درخواست بدهید.

آگهی مفقودی گواهینامه

طبق قوانین جدید پلیس راهنمایی و رانندگی، متقاضیان دریافت گواهینامۀ المثنی نیازی به درج آگهی مفقودی گواهینامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا روزنامۀ رسمی ندارند. برای اعلام مفقودی گواهینامه تنها کافی است به نزدیک‌ترین پلیس بعلاوه ۱۰ بروید و درخواست گواهینامه رانندگی المثنی بدهید. در فرم مربوطه علت این درخواست از شما پرسیده می‌شود؛ بنابراین اگر گواهینامۀ شما دزدیده شده است یا احتمال این وجود دارد که به دست کسی دیگر افتاده باشد، حتماً باید آن را ذکر کنید. خود این دفاتر استعلام اولیه را در این زمینه انجام می‌دهند و در صورت نبودن سابقه‌ای در زمینۀ سوء استفاده از این مدرک، درخواست شما را ثبت می‌کنند.

در مراجعه به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ از شما علت درخواست سوال می‌شود، پس به منظور پیشگیری از هر گونه سوء استفاده احتمالی در صورتی که گواهینامه شما به سرقت رفته یا ممکن است به هر دلیلی توسط شخص دیگری استفاده شود، حتما در درخواست خود این موضوع را ذکر کنید.

دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ ابتدا پیرامون سوء استفاده احتمالی استعلام می‌کند و سپس در خواست شما را به ثبت خواهند رساند.
به یاد داشته باشید مراجعه خود شخص متقاضی برای گرفتن اثر انگشت در مرکز صدور گواهینامه رانندگی ضروری و مهم است.

چه زمانی باید برای دریافت گواهینامه المثنی اقدام کرد؟

شرایط اخذ گواهینامه المثنی: در واقع همه دارندگان گواهینامه در صورت داشتن شرایط زیر می‌بایست با مراجعه به یکی از مراکز صدور گواهینامه، درخواست تمدید و دریافت گواهینامه المثنی را ارائه کنند:

در صورتی که گواهینامه مفقود شد
در صورتی که اعتبار گواهینامه به اتمام رسیده باشد
در صورتی که گواهینامه مخدوش شود به طوری که مهر و مندرجات موجود در آن ناخوانا باشد
در صورتی که مشخصات شناسنامه‌ای یا جسمانی فرد تغییر پیدا کرده باشد.
مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه المثنی

در صورت گم شدن گواهینامه، پس از مراجعه به یکی از مراکز پلیس بعلاوه ۱۰ برای دریافت گواهینامه المثنی مدارک زیر از شما درخواست می‌شود؛ (هنگام مراجعه به دفاتر صدور گواهینامه المثنی همراه داشته باشید)

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
نشانی دقیق محل سکونت به همراه کد پستی ده رقمی
۴ قطعه عکس ۳ در ۴ سیاه و سفید به صورت تمام رخ 
البته پس از اتمام تاریخ اعتبار گواهینامه، برای صدور مجدد آن نیز به این مدارک نیاز پیدا می‌کنید تنها تفاوت آن با صدور کارت گواهینامه المثنی این است که ارائه اصل گواهینامه برای کسانی که قصد تعویض آن را دارند، ضروری است.

تهیه گواهینامه المثنی شامل چه مراحلی است؟

علاوه بر مدارک یاد شده، فرد متقاضی دریافت گواهینامه المثنی باید مراحل دیگری را طی کند:

پر کردن فرم‌های استعلام گواهینامه
پر کردن فرم تعهد گواهینامه المثنی
پرداخت مبلغی برای مواردی همچون صدور مجدد گواهینامه و خرید تمبر
انجام معاینات پزشکی و ارائه گروه خونی
انجام یک سری استعلامات به وسیله پلیس هدایت و رانندگی
دریافت گواهی عدم اعتیاد
هزینه گرفتن گواهینامه المثنی

هزینه دریافت گواهینامه المثنی نیز مبلغ پنجاه و یک هزار تومان است، پنجاه هزار تومان بابت تعویض گواهینامه و هزار تومان بابت حق تمبر است که صرفا از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان این دفاتر اخذ می‌شود.

علاوه بر این، مبلغ ۲۲ هزار تومان نیز برای معاینات چشم پزشکی به صورت جداگانه دریافت می‌کنند.

مبلغ نه هزار و چهارصد تومان نیز بابت عکاسی از شما گرفته می‌شود. همچنین برای دریافت گواهینامه پایه یکم، معرفی‌نامه‌ای برای انجام آزمایش اعتیاد هم صادر می‌شود که باید با مراجعه به آزمایشگاه‌های مورد تایید ناجا این مرحله نیز انجام بگیرد.

علاوه مبلغ دریافتی جهت انجام معاینات پزشکی بیست و دو هزار تومان و مبلغ دریافتی جهت مالیات، هزینه دفتر، صدور کارت و موارد دیگر بیست و نه هزار و دویست تومان است. علاوه بر این افرادی که قصد دریافت گواهینامه المثنی صادره از شهرستان‌ها را دارند، باید به پست مرکزی مراجعه کنند و نسبت به تهیه پاکت پستی مربوطه به همراه مدارک دیگر اقدام کنند.

ضمن اینکه تمامی هزینه‌های که برای انجام تست عدم اعتیاد، معاینات پزشکی، هزینه‌های پستی و ... به عهده شخص متقاضی است. معاینه چشم حتما می‌بایست توسط یکی از پزشکان معتمد نیروی انتظامی صورت پذیرد.

اگر گواهینامه المثنی گم شود چه باید کرد؟

در صورت گم شدن گواهینامه المثنی میبایست مجدد برای صدور آن به یکی از مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. البته باید توجه داشته باشید، شرایط دریافت گواهینامه المثنی برای بار دوم اندکی دشوار و سخت است چرا که طبق آیین‌نامه‌های جدید راهنمایی و رانندگی برای دریافت گواهینامه مجدد المثنی (بار دوم)، باید از تاریخ صدور گواهینامه المثنی اولیه حداقل یک سال بگذرد.

البته حتی اگر کمتر از یک سال از صدور گواهینامه المثنی شما می‌گذرد و آن را گم کرده اید، همانند قبل به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و همان مراحل را طی کنید، زیرا اعلام مفقودی گواهینامه راه را بر سوءاستفاده‌های احتمالی می‌بندد؛ بنابراین رانندگان محترم می‌بایست در حفظ و نگهداری گواهینامه خود کوشا باشند تا بدین ترتیب با مشکلاتی همچون مراجعه متعدد به مراکز صدور گواهینامه، وقفه طولانی در دریافت گواهینامه المثنی برای بار دوم، پرداخت هزینه و نیز سوء استفاده افراد سودجو در این خصوص جلوگیری به عمل آورند.

نکات مهم

·       مراجعه شخص متقاضی به منظور اخذ اثر انگشت در مرکز صدور گواهینامه الزامی است.

·       کسانی که قبلا گواهینامه آن‌ها با عینک بوده است و هم اکنون به دلیل درمان دیگر احتیاجی به استفاده از عینک ندارند، احتیاج به دریافت تایید (تاییدیه) از یک پزشک معتمد ناجا در فرم معاینه پزشکی دارند.

·       ارسال گواهینامه زمانی در حدود سی تا چهل روز نیاز دارد.

·       همه دارندگان گواهینامه اعم از انواع اتومبیل و موتورسیکلت در شرایطی همچون گم شدن یا احتیاج به تعویض گواهینامه، باید برای دریافت گواهینامه المثنی با در دست داشتن مدارک تعویض یا تمدید گواهینامه به مراکز صدور گواهینامه مراجعه کنند.

·       در هر صورت قانون شما را موظف به پذیرش مسئولیت وجود جرم احتمالی ناشی از مفقود شدن گواهینامه تان می‌کند، پس اعلام مفقودی گواهینامه خود را در اولویت قرار داده، جدی بگیرید و سریعا آن را انجام دهید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۲:۰۶ توسط:Zahra-Farsa موضوع: نظرات (0)